20 februari 2012

Couperus: boom en bal

De roman Langs lijnen van geleidelijkheid (1900) van Louis Couperus (1863-1923) speelt zich deels af in het pension van de marchesa (markiezin) Belloni te Rome.
Het was Kerstmis, en de marchesa Belloni bood bij gelegenheid van dit feest aan haar pensionnaires aan: een boom in de salon, en een bal daarna in de antieke eetzaal van Guercino. Bal te geven en boom was een gewoonte van vele hôtelhouders, en de pensions waar bal en boom niet gegegeven werden, waren bekend en werden om deze inbreuk op de traditie zeer gelaakt door de vreemdelingen. Er waren voorbeelden bekend van zeer goede pensions, waar tal van reizigers – dames vooral – niet kwamen, omdat er noch boom, noch bal was met Kerstmis.
(Louis Couperus, Langs lijnen van geleidelijkheid (1900), hst. 9; gecit. n. de editie bezorgd door M. Stapert-Eggen (1985), p. 37. De voor de moderne lezer misleidende komma na 'en de pensions' is weggelaten.)

2 opmerkingen:

  1. Ooit las ik Couperus graag, maar dit fragment staat zo stijf van herhalingen dat het me zelfs met 'vergane tijd' in gedachten niet kan bekoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind Couperus vrijwel onleesbaar, om zijn mijmerende stijl, waarin reeksen sleutelwoorden met puntjes e.d. aan elkaar gebreid worden. Toen ik mij door deze roman worstelde, omdat die door achtenswaardige lieden was aanbevolen, trof deze passage me als bijzonder grappig -- en m.i. zo bedoeld.

    BeantwoordenVerwijderen